Over

Geplaatst op door

Elisabeth Kaempffer (zie LinkedIn profiel)

De basis voor E.P. Professional Presentation werd gelegd in de
30 jaar die ik in het bedrijfsleven in loondienst heb gewerkt.
De kennis en ervaring die ik daarbij heb vergaard zijn de
bouwstenen van mijn bedrijf.

Ik begon mijn werkzaam leven in 1969 op een bouwterrein in de Botlek bij SD Scientific Design, een Amerikaans ingenieursbureau. Mijn functie van personal assistant van de Superintendent is het best te beschrijven als duizendpoot. Ik leerde organiseren en improviseren. Ik was o.a. verantwoordelijk voor de inrichting van de tijdelijke kantoren, hielp de buitenlandse experts bij huisvesting, scholen voor kinderen enz. Ik voelde mij als een vis in het water in de internationale omgeving.

SD vroeg mij daarop ook voor hun project in België, de uitbreiding van Amoco in Geel. Weer bouwketen en weer de organisatie opzetten. De eerste dag dat ik er was, werd ik met volmachten naar de notaris in Brussel gestuurd om de B.V. te registreren. De Amerikanen spraken geen Frans!

Een Nieuw-Zeelandse collega had een kennis met een bedrijf in Curaçao op het gebied van het reinigen en repareren van opslagtanks en olietankers. Deze Engelsman wilde een kantoor opzetten in Den Haag om van daaruit uit te breiden in Europa en het Midden-Oosten. Een kolfje naar mijn hand. Het bedrijf ontwikkelde zich dusdanig dat het na 6 jaar werd overgenomen door SHV. Ik werkte nog driekwart jaar in Amsterdam om de Nederlandse en Belgische vestigingen te verkopen dan wel stop te zetten. Hoewel men mij graag bij SHV wilde houden, heb ik toen gesolliciteerd bij Intradex Tentoonstellingsorganisatie.

Geheel tot mijn verrassing werd ik meteen aangenomen, hoewel ik eigenlijk geen ervaring had op het gebied van PR. Ik verzorgde de vrije publiciteit, de productie van catalogi, de diensten voor
standhouders, de financiën rond de tentoonstellingen en de organisatie van congressen.
Toen de vakbeurzen werden verkocht aan de Jaarbeurs en de RAI koos ik ervoor om verder te gaan.

Bij Meneba als secretaris van de Raad van Bestuur leerde ik het reilen en zeilen van een beursgenoteerde onderneming kennen. Toen de Duitse en Franse bakkerijen waren verkocht, was het internationale karakter weg en werd het werk voor mij minder interessant. Ik ging door naar Dräger, een groot Duits beursgenoteerd familiebedrijf.

Hier was ik verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie, het opleidingscentrum en
juridische zaken, de contacten met advocaten voor personeels- en vennootschapsconflicten.
Tevens was ik directeur van Dräger Finance, de in Nederland gevestigde financieringsmaatschappij
van het concern.

Tijdens een weekendworkshop kwam ik in 1995 in contact met image consultancy. Het adviseren van kleur en stijl van kleding, etiquette, presentatie paste precies bij PR en communicatie. De cirkel was rond! Ik besloot de opleidingen te doen, hoewel ik daarvoor naast mijn meer dan fulltime job
eigenlijk geen tijd had.

Op 1 mei 1997 schreef ik E.P. Professional Presentation in bij de Kamer van Koophandel.

Steeds meer wilde ik bezig zijn met mijn eigen activiteit. En ik besloot om als ik 55 zou zijn te stoppen bij Dräger. Door een reorganisatie kwam dit moment 4 jaar eerder.
Sindsdien houd ik mij volledig  bezig met mijn bedrijf en help ik ondernemers om zichzelf en hun
bedrijf optimaal te presenteren.

Om mijn kennis op peil te houden ga ik naar congressen en neem ik regelmatig deel aan workshops en cursussen in Nederland, maar ook in het buitenland, en de laatste jaren ook heel vaak online.

Naast het advieswerk ontwikkelde ik mijn eigen onafhankelijke opleidingen voor image professionals.

Inmiddels heeft E.P. Professional Presentation een breed aanbod opleidingen voor image professionals en ondernemers. De opleidingen worden gegeven in Den Haag, Bennebroek, Roden (Dr) en Rijswijk (ZH). Daarbij word ik sinds 2006 terzijde gestaan door een team van ervaren trainers. Zij geven mijn opleidingen, maar tevens opleidingen en cursussen die zij zelf hebben ontwikkeld.

Ik ben o.a. lid van MKB Den Haag, Haagse Vrouwenzaken,  Ladies First, FIPI (Federation of Image Professionals International), AICI (Association of Image Consultants International) en ICA-Belgium (Interdisciplinary Colour Association Belgium).

Ik ben één van de oprichters en was de eerste voorzitter van de Vereniging van Image
Professionals (15 februari 2023 opgeheven)
, was twee jaar lid van de Membership Committee
van AICI en vier jaar bestuurslid van AICI France.

Van 18 november 2017 t/m 25 november 2023 ben ik President geweest van de Federation of Image Professionals International, FIPI . Als Accreditation Director coördineer ik nu
het FIPI Master Program.